الکترونیک و آسانسور

 

الکترونیک و آسانسور

 

(خرید و سفارش قطعات الکترونیک برد آسانسور در فروشگاه اینترنتی مدرن الکترونیکز)

 

آسانسور یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی است که جابجایی مردم یا بار بین طبقات را تسهیل می‌بخشد. آسانسورها عموماً به کمک موتورهای الکتریکی باعث حرکت عمودی کابین می‌شوند.

آسانسور کلمه‌ای فرانسوی است و یکی از ابتدائی‌ترین ماشین‌های ساده ساخت دست بشر است که همواره به کمک او آمده ‌است. اولین آسانسورهای باری قرقره‌ای با یک حرکت تکاملی دراز مدت ، مسیرهای دشوار رشد دانش و تجربیات را تاکنون طی کرده است.

پایه‌گذار علمی و طراح آسانسورهای امروزی، دانشمند و ریاضی‌دان بزرگ، آتوود است. ماشین آتوود عبارت است از دو وزنه‌ای که با یک نخ به یکدیگر مربوط می‌شوند و روی فلکه ای، وزنه‌های فوق به بالا و پایین حرکت می‌کنند.

از بررسی معماری ساختمان‌ها در گذشته های دور می‌توان فهمید که در هزاران سال پیش امکان ساخت ساختمان‌های بلند وجود داشته ولی شاید بدلیل وجود پله های بسیار این کار رواج نداشته است. این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر به ارمغان آورد. وی با به‌کارگیری چرخی ضامن‌دار ایمنی آسانسور را در صورت پاره شدن طناب فراهم نمود. این اختراع بالابر را پس از پاره شدن طناب متوقف می‌کرد. در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک از این اختراع پرده‌برداری شد که مقدمه کاربرد گستردهٔ بالابر بود.

 

آسانسور وسیله‌ای است الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمه هادیها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملاً کاربردی با حوزه سطح دسترسی کاملاً گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.

در طراحی آسانسور علومی همچون مکانیک ، برق و الکترونیک ،معماری و صنایع مورد استفاده‌است. به همین علت هیچگاه یک متخصص به تنهایی قادر نخواهد بود که یک آسانسور را به تنهایی و با تکیه بر یکی از شاخه‌های علوم طراحی نماید.

 

تمامی آسانسورها در داشتن خصوصیاتی مانند داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در سطوح مختلف با هم مشابه‌اند. اما از لحاظ نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین متفاوت بوده و به چهار دسته آسانسورهای کششی، هیدرولیک، وینچی و مغناطیسی تقسیم می‌شوند. البته امروزه تکنولوژی‌های جدیدی مانند آسانسورهای پنوماتیک در دسته پنجم نیز قرار می‌گیرند.

 

 

تابلو فرمان

تابلو فرمان مهمترین قسمت آسانسور است که به نوعی وظیفه مغز در بدن انسان را برای آسانسور دارد ؛این وظایف شامل: پذیرش درخواست ها از کابین و طبقات ، تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه ، پاسخگویی به درخواستها با توجه به نوع سرویس دهی ، کنترل تجهیزات الکتریکی مانند درب کابین،ترمز و غیره ، حفاظت الکتریکی از تجهیزات ، کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی ، نظارت بر ایمنی و حرکت بدون خطر آسانسور و… می باشد.

تابلو فرمان ها دارای 2 سیستم close loop و open loop هستند.

معمولا در آسانسور هایی با سرعت یک متر بر ثانیه و با موتور هایی با قدرت ۹ کیلووات از تابلو فرمان هایی استفاده می شود که دارای سیستم Open Loop می باشند. ویژگی بارز این سیستم این است که هیچ گونه اطلاعاتی همانند سرعت موتور به درایو برگردانده نمی شود. در حقیقت سرعت موتور را خود درایو به واسطه ی اطلاعاتی همچون مشخصات جریان و ولتاژ و اختلاف فازهای بین آن ها انجام می شود. در این جا چون درایو کنترل دقیقی روی حرکت موتور ندارد، حرکت کابین معمولا با لرزش همراه است.

در سیستم Close Loop کلیه اطلاعات موتور توسط انکودر به درایو متصل می شود. درایو هم تمامی پالس های الکتریکی که از انکودر دریافت می کند را پردازش نموده و در این صورت کنترل دقیق تری بر روی حرکت موتور دارد که این سبب حرکت بسیار نرم کابین می شود.

نمونه یک تابلو فرمان آسانسور

 

اجزا و بُرد های تابلو فرمان

برد اصلی IMC (مهمترین بُرد با ورودی و خروجی ولتاژ 24v , 110v)

و سایر برد ها مانند:

برد I/O (تنظیم شده جهت طبقات و نمایش طبقه و…)

برد کابین CAB (استفاده از یک حافظه با حجم حداکثر ۴ گیگابایت با قابلیت پخش فرمت صوتیMP3و…)

برد تغذیه و شارژ باطری IPS (شامل مدار های حفاظتی ، یکسو ساز ها، مدار تنظیم سنسور حرارتی موتور و شارژ باطری ، تامین تغذیه 24 ولت ، رله فن موتور و…)

برد کنترل بار و فاز LPC (حفاظت از موتور در تابلو های دو سرعته ، رله های تحریک کنتاکتور ها ، اندازه گیری جریان سیستم و…)

ترمینال ها ، منبع تغذیه ، فیوز ها و جعبه رویزیون از دیگر اجزای تابلو فرمان آسانسور هستند. از بردهای فرعی میتوان برای اضافه نمودن امکانات و آپشن های جدید به آسانسور استفاده کرد.

نمونه یک برد اصلی آسانسور که در آن قطعات الکترونیک شامل ترمینال فونیکس، رله، آی سی،ترانزیستور و… قابل مشاهده میباشد

 

ضمنا هر کدام از بردهای آسانسور بسته به سلیقه و توانایی مهندسان طراح آن متفاوت از دیگری میباشد. بعنوان مثال در برد رله آسانسور ممکن است یک طراح از یک مدل مدار و رله هایی استفاده کند که متفاوت با سایر بردها باشد. (خرید رله های برد آسانسور و خرید ترمینال های برد آسانسور )

 

انواع تابلو فرمان آسانسور

آسانسورها در گذشته نه چندان دور به وسیلهٔ تابلوهای رله‌ای فرماندهی می‌شدند. فرمان از این تابلوها به موتورهایی که با دو سرعت حرکت میکردند می‌رسید.

ایراد بزرگ این سیستم تکان در سه زمان در حرکت است. ایراد دیگر مصرف بالای برق و کاهش ضریب توان در این سیستم به دلیل اتصال مستقیم برق 3فاز به موتور جهت حرکت است. ضمناً ابعاد این تابلوها بسیار بزرگ و سیستم آن بسیار پیچیده بود و رفع خرابی آن به زمان و مهارت بسیاری نیاز داشت. ایراد دیگر این سیستم متغیر بودن سطح کابین با طبقات با بارهای متفاوت است چون به دلیل عدم اطلاع موتور از وزن کابین (پر یا خالی بودن آن) همیشه نیروی یکسانی به موتور وارد می‌شود. ایراد دیگر این سیستم آسیب‌هایی است که در دراز مدت به موتور به دلیل اتصال ناگهانی ولتاژ وارد و باعث کاهش عمر مفید آن می‌شود. ضمناً این شوک در هنگام استارت آسانسور باعث نوسان ناگهانی ولتاژ می‌شود که نه تنها برای آسانسور بلکه برای سایر وسایل برقی مضر است.

برای رفع اشکالات این تابلوهای رله‌ای به تدریج تابلوهای میکروپروسسوری وارد بازار شد؛ که در آن آی سی ها و میکروها جایگزین رله ها شدند و با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی برنامه‌ریزی می‌شدند تا حجم تابلوها کوچکتر شود و تعمیرات و رفع خرابی آن توسط افراد متخصص‌تر اما با راحتی بیشتری انجام شود. این نوع که به تابلوی دوسرعته معروف است تمام ایرادات تابلوهای رله‌ای را داشت و فقط مشکل ابعاد بزرگ و پیچیدگی تابلو رله ای را حل میکرد. نصب این تابلو بدلیل قیمت پایین‌تر آن نسبت به تابلوهای جدید همچنان ادامه دارد.

با پیشرفت الکترونیک صنعتی و ارزان‌تر شدن اینورترها استفاده از آن‌ها در تابلوهای فرمان آسانسور رایج شده‌است و کم‌کم جایگزین سیستم‌های کنتاکتوری می‌شوند. کاهش تکان‌ها در هنگام تغییر سرعت و افزایش ضریب توان به دلیل اتصال با واسطه از طریق بانک خازنی اینورتر از مزایای تابلوهای فرمان اینورتری است که به تابلوهای درایودار شناخته می‌شوند.

 

همانگونه که ذکر شد آسانسورها نیز از پیشرفت علم الکترونیک بی نصیب نمانده‌اند و همواره در حال پیشرفت هستند این موضوع را از مقایسه آسانسورهای مدرن امروزی با آسانسورهای همین چند سال پیش نیز میتوان درک کرد.

 

 

باتشکر از مطالعه مقاله، امیدوارم برایتان مفید بوده باشد

 

 

خرید و سفارش قطعات الکترونیک برد آسانسور در فروشگاه اینترنتی مدرن الکترونیکز

 

محصولات فروشگاه مدرن الکترونیکز شامل انواع رله ، ترمینال نر و ماده (ترمینال فونیکس) ، دیپ سوئیچ، خازن، مقاومت ، آی سی و… که در برد رله آسانسور ، برد فرمان آسانسور و… مورد استفاده هستند، میباشد.

 

مشاهده سایر مقالات فروشگاه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *